HTML

Pézsma

Az átlag-magyarnak eddig csupán a különböző fokozatú diktatórikus hatalomgyakorlás verzióiba volt alkalma belekóstolni. Idehaza a demokráciáról nincs és tulajdonképpen sosem volt személyes tapasztalat. A kitűzendő cél éppen ezért nem a demokrácia-kísérlet feladása, hanem éppen ellenkezőleg: az elkezdése kell hogy legyen. Ha mailt küldenél: pezsmablog@gmail.com

Bejegyzések

Pézsma a Facebookon

Utolsó kommentek

  • Éhesló: www.hirado.hu/2017/07/27/hol-a-hatar-az-etikus-hekkeles-es-a-buncselekmeny-elkovetese-kozott/ (2017.08.28. 10:56) Vox populi
  • Éhesló: www.hirado.hu/2017/07/27/hol-a-hatar-az-etikus-hekkeles-es-a-buncselekmeny-elkovetese-kozott/ (2017.08.28. 10:49) Dunai hekk
  • Éhesló: update: a politika olyan mélyen belenyúlt ebbe a bűncselekmény halmazba, hogy a vége ez a szégyen lett. Egy a zindex és a hekker cooprodukciójában előadott bűncselekményhalmaz odakerülhetett a 2006... (2017.08.22. 12:42) Dunai hekk
  • Éhesló: update: a politika olyan mélyen belenyúlt ebbe a bűncselekmény halmazba, hogy a vége ez a szégyen lett. Egy a zindex és a hekker cooprodukciójában előadott bűncselekményhalmaz odakerülhetett a 2006... (2017.08.22. 12:16) Vox populi
  • Pézsma: index.hu/belfold/2017/08/21/a_bkk_visszakozott_mar_nem_gyanusitjak_az_etikus_hekkert/ (2017.08.21. 22:30) Vox populi
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • Éhesló: www.hirado.hu/2017/07/27/hol-a-hatar-az-etikus-hekkeles-es-a-buncselekmeny-elkovetese-kozott/ (2017.08.28. 10:56) Vox populi
  • Éhesló: www.hirado.hu/2017/07/27/hol-a-hatar-az-etikus-hekkeles-es-a-buncselekmeny-elkovetese-kozott/ (2017.08.28. 10:49) Dunai hekk
  • Pézsma: Uraim, el tetszenek passzolgatni a probléma mellett. Nem az a kérdés, hogy Oroszország és az USA v... (2015.01.02. 23:29) Szófia-expressz
  • Pézsma: @ern0: Igen, azt hiszem, ezzel most túl nagyot mertek álmodni :) (2014.12.11. 19:41) A hatalom-teszt
  • peterirrrr: Igazából én sokszor elgondolkoztam azon, hogy érdemes-e folytatni idehaza, vagy mondjuk meg lehetn... (2014.02.17. 12:59) Most menjek vagy maradjak?!

Címkék

10+1 érv, amiért bukni fog a röghöz kötés

2013.02.18. 16:19 Pézsma

rög1.jpgA hallgatói tiltakozásoknak és a kormányzati érvelésnek egyik kiemelt eleme a röghöz kötés kérdése. A kormány eltökéltségét jól jelzi, hogy az alkotmánybíróság által a röghöz kötéssel ellenében felhozott érvek, és a hallgatóknak tett saját ígérete ellenére, az AB-t kitrükközve és a kerekasztal tárgyaláson a hallgatókat átverve ezt a hatalmi eszközt bizarr módon az állampolgári alapjogok közé akarja beírni.

De mi is a baj a hallgatói szerződéssel, ismertebb nevén a röghöz kötéssel?

1.) Ütközik a magyar alkotmány szellemével, betűjével, valamint az uniós joggal

Az Alkotmánybíróság a röghöz kötés rendeleti szabályozásának eltörlésekor felhívta a figyelmet ennek az eszköznek a súlyos alkotmányossági aggályaira is. Azaz, hogy a hallgatói szerződés súlyosan és aránytalanul sértené a felsőoktatáshoz való hozzáférés, a munka és a foglalkozás szabad megválasztásának, valamint a helyváltoztatás szabadságának Alaptörvényben biztosított jogát. Emellett sérti az Unió négy szabadsága közül a munkavállalók szabad mozgásának jogát is, így egy előzetes döntéshozatali eljárás során ezt a szabályozást az uniós bíróság nagy valószínűséggel kötelességszegésként ítélné el. (Épp ezen uniós állásfoglalás eredményének megvárását kérték a hallgatók a kormányzattól - hiába.)

A röghöz kötés alaptörvénybe passzírozása tehát jogi szempontból egyszerre vinne feszítő önellentmondást az alkotmányba és állítaná szembe azt az uniós joggal. Részleteket lásd itt.

2.) Állami túlhatalom

Nem véletlen, hogy a röghöz kötéshez hasonló szabályozás a masszívan autoriter vezetésű Fehér-Oroszországén kívül egyetlen más demokratikus ország alaptörvényében sem szerepel. Az állampolgárokkal szembeni ilyen tulajdonosi szemlélet ugyanis a diktatúrák jellegzetessége. Demokráciában az állam nem tulajdonosa az állampolgárnak, nem vonhatja el egyoldalúan a jogait. Nem rendelkezhet élete és sorsa felett, és nem tarthatja túszul.

Ez a szemlélet a Kádár-korszakból lehet ismerős azoknak, akik megélték az utazás, költözés, helyváltoztatás hatalmi korlátozását. Az ilyen típusú túlhatalom és hivatali kontroll elfogadása a szabad és öntudatos állampolgári létezés alapjának feladását jelentené.

Az állam megfelelő konstrukciókban természetesen kitűzhet tandíjat, de a szabad mozgás nem cserealap.

3.) Hamis dilemma

A kormány röghöz kötés melletti érvelése a logikai hibák közül az úgynevezett „hamis dilemmát” testesíti meg. A hamis dilemma egy olyan érvelési hiba, amely úgy állítja be a vitát, mintha csak két alternatíva létezne, mikor valójában több, nem mérlegelt választási lehetőség is van. A demagógiának ez egy igen kedvelt és bevált módszere.

A kormányzati érvelés így szól: vagy fizetsz, vagy nem mehetsz külföldre. Az ilyen manipulatív kérdésfelvetés azt sugallja, mintha a felvetett alternatívákon kívül nem létezne más megoldás, ami nyilvánvaló hazugság.

A hamis dilemmával szembeni legfontosabb lépés, hogy nem szabad elfogadni az ilyen módon sulykolni próbált manipulatív nézőpontot. Jelen esetben ennek a két területnek az erőszakolt összekapcsolását.

4.) Indokolatlan kivételképzés

Elég nyilvánvalóan adja magát a kérdés: miért az egyetemistákat pécézte ki a kormány a röghöz kötés kapcsán? Hiszen az állampolgárok rengeteg helyen és módon vesznek még igénybe központi forrásokat, amelyekre ugyanúgy rá lehetne fogni, hogy megtérítésükig az alany nem hagyhatja el az országot. A szakiskolát végzettek szintén magas arányban vállalnak munkát külföldön, rájuk miért nem vonatkozik a röghöz kötés? OKJ képzések? Támogatott nyelvtanfolyamok? De nem kellene leragadnunk az oktatásnál. Ott a lakástámogatás, családi pótlék, orvosi ellátás. A példákat a végetlenségig lehetne sorolni.

Az olyan ellentmondásról nem is beszélve, hogy a magyar állam jelentős összeggel támogat határon kívüli oktatási intézményeket. Az ilyen módon támogatott diákokat is Magyarországi munkavégzéshez kötné?

5.) Egyoldalú szerződés

A hallgatói szerződéssel kapcsolatban az egyik legszembeszökőbb ellentmondás az egyoldalúság. A kormány feltételt szab és korlátoz, kötelező hazai munkavállalást ír elő, ugyanakkor ehhez nem biztosít semmit, nem vonatkozik rá semmilyen kötelezettség, ami ezt szűkített pályát használhatóvá tenné. Nem ígér cserébe állást, munkahelyet, megélhetést, semmit.

Ez természetes is, nincs tervgazdaság, a munkaerőpiac felett totális állami kontroll, hiszen azt éppenséggel szocializmusnak hívták. Ha viszont nem tudja biztosítani a feltételeket, akkor röghöz kötni sincs semmilyen alapja.

Arról nem beszélve, hogy ha a röghöz kötés érvényben lett volna az 1920-as, 30-as években, valószínűleg egyetlen magyar Nobel-díjassal sem büszkélkedhetnénk.

rög2.jpg

6.) Vegyes finanszírozás

A hazai felsőoktatásban, különösen a központi hozzájárulás csökkentésével, egyre nagyobb az EU-s pénzek  aránya. A hazai forráshiány és az innovációs alapok megszüntetése miatt érdemleges kutatást itthon jóformán már csak európai hozzájárulással lehet végezni. Így a felsőoktatás működtetése nem tisztán hazai, hanem éppenséggel vegyes finanszírozású.

Emellett a kitelepültek korántsem csak visznek, de jelentős mértékben haza is utalnak a kint megkeresett pénzből, amely itthon hasznosul. 2011-ben ez nem kevesebb, mint 2,4 milliárd dollárnyi summa volt, ami a teljes GDP 1,7%-át kitevő összeg. Míg ha ugyanezen emberek itthon munkanélküliek lennének, az nem bevételt, hanem éppen hogy költséget jelentene.

7.) Esélyegyenlőség megcsúfolása

A felsőoktatás egyik fontos feladata, hogy elősegítse a társadalmi mobilitást, hogy a nehezebb körülmények közé születetteknek is lehetőségük legyen a felemelkedésre. Ha megszűnik ez a rétegek közötti átjárás, úgy a társadalom végletesen kettészakad, rögzült, születési alapú kasztok alakulnak ki.

A röghöz kötéssel pedig még tovább nyílik az olló. Lesznek első osztályú állampolgárok, akik amúgy is képesek kifizetni az európai összehasonlításban ráadásul egyik legmagasabbnak számító tandíjat, akiket nem korlátoz majd az állam, és így tovább növelhetik társadalmi előnyüket. És lesznek a másodosztályúak, akik vagy tetemes adóssággal (a születési hátrány miatt ez hatványozottan érvényesül), vagy lényegesen korlátozott lehetőségekkel kezdik meg az életet.

A felsőoktatás így éppen ellentétes szerepet töltene be, mint amire a jól működő demokráciákban hivatott: a társadalmi szolidaritás és mobilitás elősegítése helyett éppen hogy felerősíti a meglévő szociális különbségeket. A jómódúakat versenyelőnyhöz juttatja, a szegényeket pedig jogfosztottá és kiszolgáltatottá teszi.

8.) Gazdasági logikátlanság

Az állam érvelésében úgy tesz, mintha a sajátjából adna, holott valójában az állampolgárok befizetett adójából támogatja az egyetemeket. Márpedig a diákok szülei, nagyszülei, amennyiben dolgoznak, a diákok maguk is fizetik ezt az adót. A hivatal ettől nagyvonalúan eltekint. Ráadásul a legtöbb adójellegű befizetésre igaz, hogy számos olyan célra is felhasználják, amelyből az adófizető közvetlenül talán soha nem részesedik. A felsőoktatás is ennek a közös rendszernek a része – éppen ezért fontos a hozzáféréshez való esélyegyenlőség alkotmányos kritériuma. Külön büntető szabályozást hozni rá abszurd és beteg ötlet.

„A ne az én adómból tanuljon és húzzon el” érvelés nagyjából annyira fair, mint a „ne az én adómból kapjon vérátömlesztést, ha beverték a fejét egy Fradi-UTE verekedésben”.

9.) Betarthatatlanság

Éppen mivel Magyarország jelenleg még nem vasfüggönnyel elzárt diktatúra, ráadásul EU-tag, a szabályozás betartása legalábbis kérdéses. Vajon az állam az Interpol segítségét kérné a „szökevények” ellen? Vagy nyomkövető chipet tenne rájuk, hogy betartassa a házi őrizetet? Kényszermunkát végeztetne velük? Jelentkezni kellene hetente a rendőrségen? Tagállamok nyilvántartásaiban próbálna kotorászni, hogy betartasson egy EU-ellenes hazai diktátumot? Elküldené a TEK-et az USA-ba vagy Dél-Koreába, hogy rabolják vissza a kint dolgozókat?

Mivel maga a szándék merőben idegen a nemzetközi gyakorlattól, nem valószínű, hogy sikerrel járna, ráadásul a fenyegetés plusz okot adna a kint dolgozók számára, hogy tényleg ne akarjanak visszatérni, így az egész egy kontraproduktív macska-egér játék lenne. 

Az állam tényleg „disszidens”-státuszúvá akarja tenni polgárait, mint Kádár alatt?

10.) Morál és következetlenség

A kormány nagy kedvvel hivatkozik szubjektív, például morális szempontokra (mind Balog Zoltán, mind Klinghammer István ezzel védené az intézkedést). Amellett, hogy ez a fenti a jogi, gazdasági, társadalmi problémák egyszerű megkerülése, ennek a kormánynak bajosan van bármilyen alapja morálra hivatkozni.

A Fidesz a saját maga által kezdeményezett népszavazással szemben foglalt állást, számos ponton nagyságrendekkel súlyosbítva a helyzetet. (Egyébként el tudjuk képzelni, mi lett volna, ha a röghöz kötést anno az MSZP kezdeményezi?) A népszavazás legitimációjával szemben ráadásul rendelet-alapon, kisszerű trükközéssel, bármiféle egyeztetés nélkül, cinikusan erőből hoz intézkedéseket. Az alkotmánybírósági határozat ellenére mindenféle megerősítés, vita vagy konzultáció nélküli alkotmányba vésés szimplán autoriter és jogtipró agresszió. Klinghammer István saját szavaival élve nehezen kifejezhető mértékben „vonal alatti”.

Szintén az elvi következetesség megcsúfolása, hogy Matolcsy a kivándorlókat nemzeti kincsként emlegeti, majd kisvártatva ugyanezen embereket tolvaj árulónak bélyegzik. Nem beszélve arról, hogy az a Klinghammer István, akit arra jelöltek ki, hogy beadja a diákoknak az elfogadhatatlant, pár éve még szintén a röghöz kötés demokráciaellenes és célszerűtlen volta mellett érvelt.

A kormányzati szakmaiatlanság, hazugságok, színjátékok (Fidelitasos romkocsma találkozó), csúsztatások, árulások (tárgyalás közbeni alkotmányba firkálás, megszüntetve a tárgyalás értelmét), és inszinuációk (hallgatók személyének támadása, politikai lejáratási kísérlete), mind azt mutatják, hogy a kormánynak jelenleg semmiféle morális alapja sincs

+1 Politikai előnyszerzés

Mégis miért erőltetik ezt kormányzati részről? Röviden: kármentés, kontrollkiterjesztés és demagógia.

A Fidesz saját beégett reflexei mentén működik ebben a kérdésben is: a kérdést erőből kívánja megoldani, és bármi áron igyekszik maximalizálni a politikai hasznot. A rövid távú cél egyértelmű: spórolási célú forráskivonás, hogy ellensúlyozzák az elhibázott gazdaságpolitikából fakadó veszteségeket. Mivel a munkaerő elvándorlása ijesztő mértéket öltött, ezért az egyetlen általuk ismert eszközt vetik be: az adminisztratív jogkorlátozást. Hiába nyilvánvaló, hogy így nem a kiváltó okot szüntetik meg, csupán a következményt. A statisztikákból egyértelmű, hogy az elvándorlás oka a rossz kormányzás következtében létrejövő romló gazdasági, társadalmi és jogi környezet. Azaz többek között éppen az ilyen intézkedések miatt dönt úgy a munkaképes lakosság, hogy élhetőbb környezetet keres.

A Fidesz azonban képtelen túllépni a saját árnyékán: az oktatásról nem akar, mivel kontraszelekciója révén nem tud érdemi párbeszédet folytatni. Habár az oktatás reformjára, és ebben minden szakmai és civil segítségre égető szükség lenne, a Fideszt nem érdeklik a szakmai érvek (még saját józanabb tagjainak véleménye sem). Nem végez felmérést, hatástanulmányt, nem egyeztet, nem hallgat meg senkit.

A spórolás mellett egyetlen hasznos célnak a politikai előnyszerzést tudta azonosítani. Ezért a lehető leggusztustalanabb módon igyekszik kihasználni a hallgatói tiltakozásokat is a politikai babonarendszer erősítésére, ellenségképzésre, bajnai-gyurcsányozásra, olcsó populizmusra. Szemmel láthatóan nem tartja magas árnak, hogy az oktatásról folyó érdemi párbeszéd helyett az energiát inkább lejárató kampányba fekteti, és megpróbálja ellenségként, ingyenélő sunyiként beállítani a felsőoktatásért aggódókat.

Ha Magyarország demokrácia marad (az unortodox demokráciát diktatúrának nevezik), akkor a röghöz kötésnek buknia kell, mivel inkoherens, jogellenes, gazdasági és társadalmi szempontból is romboló és kontraproduktív. Nem segít, annál többet árt, ráadásul a valódi problémák kezelése helyett újabb feszültségeket emel be a rendszerbe.

A kormány jelenlegi gyakorlata alkalmatlan bármiféle előrelépésre. A hallgatóknak így nem marad más választásuk, mint nem feladni. Megőrizni annak hitét, és kialakítani gyakorlatát, hogy létezik a problémakezelésnek kevésbé hatalomközpontú és kevesebb kádár-rendszert tartalmazó megoldása.

Mert az oktatás újjáépítéséhez erre bizony nagy szükség lesz.

____________________________________________________________

Update: A 6. pont az eredeti szövegből véletlenül kimaradt, utólag pótolva.


Ha tetszett, kövesd a Pézsmát a Facebookon is!

 

322 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://pezsma.blog.hu/api/trackback/id/tr35087105

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A '13-as Deákforradalom 2013.02.19. 10:51:44

Fotográfiasorozat az oktatásügyi rebellióról. A mozgóképet nagy méretben méltóztassék megtekinteni.              

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

komplikato 2013.02.19. 02:07:29

@Maitre: "naivan és előítéletmentesen állok hozzátok, ..."
Akkor gratulálok másoknak ehhez sok évtizedes vagy egész életnyi munka kell, te meg csak kisujjból ... hmmm. Legközelebb szólíthatlak Buddhának?

waldorfbalcon 2013.02.19. 02:07:33

@komplikato: Igazad van, túloztam pöttyet, ez valóban még Kelet-Ázsiában is sok lenne :)

Maitre 2013.02.19. 02:10:25

@waldorfbalcon: Tudod, ez elég bonyolult, és messzire mutató téma lenne, meg nem is ide való, úgyhogy nem fogom kifejteni.
:)

Tamás Csacsicska 2013.02.19. 02:12:50

@komplikato:

1. Én semmit sem szavaztattam meg. 1988 óta Kaliforniában élek és csak csodálkozom azon, ami otthon folyik.

2. Felejtsd el az államot! A diákoknak egyedül az oktatási intézményekkel van megbeszélni valójuk: mégpedig arról, hogy jó képzést nyújtanak-e, vagy sem. Ha a képzés ér valamit, akkor azért lehet sokat fizetni, ha használhatatlan, akkor lehet akár ingyenes is.

3. Az államtól – különösen Orbán államától – nagyon messze kell kerülni. Ő szeretné beleverni mindenbe az orrát – megmondani a tutit - de ezt nem szabad megengedni neki.

4. A diákoknak meg kellene érteniük, hogy senki másra - még egyszer. SENKI MÁSRA – nem számíthatnak, legfeljebb önmagukra és a szüleikre.

5. Az oktatási intézmények alkudozzanak Orbánnal, ahogy akarnak. Legokosabb lenne, ha ők is elkerülnék Orbán államát – de hát hozzászoktak a kényelmes és kontrollálatlan állami támogatáshoz. Lelkük rajta, hogy ezt így akarják-e tartósítani, de ebbe ne keverjék bele a diákokat. És ne az ő bőrükre alkudozzanak.

6. Az oktatási intézményektől a piacképes diplomát kell elvárni, ez ilyen nagyon egyszerű. Ők pedig – ha akarják – honorálhatják a kiváló hallgatói teljesítményeket tandíjmentességgel, vagy akár ösztöndíjjal. A kiváló hallgató az oktatási intézmény büszkesége, teljesítményének konkrét hordozója. Ezért megillethetik kedvezmények.

A lényeg: távol az államtól, amennyire csak lehet. Ha a diákok kacérkodnak az állammal, akkor olyan selejtekkel kell tárgyalniuk, mint az EMMI illetékesei. És olyan hazudozókkal kellene megállapodniuk, mint Orbán. Akivel nem lehet megállapodni. Nem, mert sportot csinál a páva-farkából – és kizárólag az erőből ért. Márpedig a konszenzus és az erő nem egészen ugyan az.

Ahogy Joda mester is megmondta.

Maitre 2013.02.19. 02:18:05

@Tamás Csacsicska: Orbán állama, Orbán állama... most azok nyáladzanak a leghabosabban, akik Gyurcsánynak meg Bajnainak is lelkesen takarodjoztak. Ez nem fidesz meg mszp probléma, ez egy embertípus.

Amúgy meg nagyjából igazad van. No de, ha nem az államot hibáztatjuk, akkor kit fogunk? Netán magunkat? Nem, azt mégsem lehet. Mi, felnőtt, beszámítható, épeszű emberek nem lehetünk felelősek az életünkért és a sorsunkért! Ki is maradt... szülők? Á, az olyan ciki, meg mi lesz 30 év múlva, ha a mi kölykeink ezt látják. Iskola? Az jó, iskolába mindenki járt! Na de azok az iskolák már sehol nincsenek.

Mégiscsak kell az az állam.

Maitre 2013.02.19. 02:19:20

@komplikato: Mert ott még van mit árulni.

komplikato 2013.02.19. 02:29:01

@Maitre: Egy teljes országra kiterjedő többszörös súlyos mentális problémát én egyedül nem tudok megoldani, még ha egy Gandhi szintű emberke lennék, ami sajnos nem vagyok, akkor sem, nem vagyok én "chosen one" vagy próféta.
Így viszont maradék megoldások:
1. Megszökök.
2. Itt maradok a működésképtelen tömeg tagjaként és működésképtelenkedek.
3. Kihasználom összes kiskaput, törvényt kerülök, etikátlan senkiházi leszek, kihasználom végletekig a 2-es pontban említett lakosságot, egy szóval olyan leszek mint a magukat ország urainak képzelő senkiháziak és az ő meccénásaik.

Egyik megoldás sem vonz.

A 4-es verzió, hogy megvilágosodom, se perc alatt magamra szedem 10.000 év összes tudását és megoldom a mentális problémát. Ezt viszont mint írtam elég valószínűtlen

Te miért próbálod még is? :)

Tamás Csacsicska 2013.02.19. 02:32:54

@Maitre:

Ne hibáztassunk senkit - arra majd ráérünk, amikor a gyerekek ügye rendben lesz. Kreatívnak kell lenni, a megoldást kell keresni. A megoldásban nincs szerepe az államnak, a diákok önmaguk erejére kell támaszkodniuk.

Ez nem is olyan csekélység, csak egyszerűen nem hiszik el ezt magukról. OK, biztosan nincsenek minden tudás birtokában, de ha együttműködnek - ez a kolhoz – akkor egymás hiányosságait pótolni tudják. Leendő jogászok a leendő közgazdák és tanárok egymást jól kiegészítik.

Pénzről beszélünk – tandíj vagy röghöz kötés – ezért a pénzre kell koncentrálni. Keresni kell jó megoldásokat. Nem bűn, ha az ifjak meghallgatják a korosabbak véleményét. Nem kell lefeküdni nekik, nem kell fétisként kezelni őket – az öregek éppen úgy a saját kezükkel törlik ki a feneküket, mint a fiatalok. De lehetnek meglátásaik. A szülőknek például.

Szóval át kellene menni konstruktívba, megoldásokon agyalni – és nem kell valami okos dolgot azért elvetni, mert azt mondjuk a Kisgazdapárt mondja. Meg egyébként is abba kellene hagyni ezt a kommunistázást – ez nem vezet sehová sem. A kommunisták kihaltak, helyettük meg lettek más borzalmak.

Maitre 2013.02.19. 02:35:43

@kukatr: www.bkf.hu/hallgatoinknak/1279/teljes-ideju-koltsegteriteses-kepzesben-reszt-vevo-hallgatok-reszere-palyazhato-osztondijak.html

Úgy egyébként, gugli második találata. Van egy pár.

@komplikato: Vagy blogolgatsz, és addig sem kell döntened. ;)

Én kizárólag a saját problémáimat szoktam megoldani, ha valamit. Mindenki más dolgozzon szépen a sajátjain. Pusztán megérteni próbálom itt a jónépet, de egyre kevesebb lelkesedéssel.
Lehet hogy a végén rájövök, hogy ez nekem nem is a feladatom. Az egy örömteli nap lesz. :)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.02.19. 02:39:27

Hol lesz ez a kormány (és vele együtt ámokfutásuk hagyatékai), mire az első zsellérdiplomások munkába állnának?

Maitre 2013.02.19. 02:40:32

@Tamás Csacsicska: Oké, ha megtaláltad a megoldást, szólj kérlek. Kíváncsian várom.

(Szerintem nagyon jó megoldás lenne, ha végre mindenki befogná, és csendben tenné a dolgát.)

((Engem is beleértve.))

tucano 2013.02.19. 02:42:52

@komplikato: szerintem rosszul fogalmaztad meg az első pontot. Ha az EU-ba mész, akkor egyenjogú polgárként átmész dolgozni egy másik tagállamba. Nem úgy, mintha BAZ megyéből Veszrémbe, hanem mintha Svájcon belül az egyik kantonból a másikba (ahol jelentős eltérések vannak a kantonok között, de akkor is egység). Szabadon megválaszthatod, hogy hol tudsz jobban érvényesülni, miközben a kereteken belül maradsz. Rengeteg szempontot mérlegelhetsz és szabadon dönthetsz. Pont ilyen az oktatási vagy a szociális helyzet vagy a fizetés vagy ezek bármilyen számodra előnyös keveréke. Nincsenek ma már se távolságok, se bármilyen gátló tényező, ami nem tőled és a döntésedtől függ. Azt csak a nagyon korlátoltak szeretnék ráerőltetni másokra, hogy maradnod kell. A mobilitás egyre fontosabb. A szüleim otthon élnek és gyorsabban hazaérek (most), mintha az ország túlsó felén élnék. Az más kérdés, hogy a tagországok politikai elitjei megpróbálják megőrizni a látszat különállóságot, amikor tudjuk, hogy ha egységes lenne a rendszer, akkor egyszerűen nem tudnának átvinni komoly állatságokat sem otthon, sem máshol, pusztán hatalomféltésből. Nem hiszem, hogy ebben a kérdésben idealista lennék, mert a gyakorlat ezt mutatja.

Maitre 2013.02.19. 02:44:04

@Tamás Csacsicska: "nem kell fétisként kezelni őket – az öregek éppen úgy a saját kezükkel törlik ki a feneküket, mint a fiatalok."

Btw, részeredményként lassan lehet hogy beérném azzal, ha ezek a fiatalok is kézzel törölnék ki, ahelyett hogy kiszopják egymásból. Vagy legalább szájat törölnének utána. :(

Tamás Csacsicska 2013.02.19. 02:49:56

@Maitre:
Volt korábban egy ötletem, legalább gondolkodni és vitatkozni kellene rajta.

Tamás Csacsicska 2013.02.19. 01:06:00

Maitre 2013.02.19. 02:55:18

@Tamás Csacsicska: Hajnali háromkor? :( Jó, visszanézem, várj egy kicsit.

Maitre 2013.02.19. 02:59:14

@Tamás Csacsicska: És ki adna pénzt? A bankok ugye nem, a kormány nem, a diákok nem. Esetleg valami piramisjátékszerűen menne. Vagy kérhetnénk tucanotól, ha esetleg egyszer lesz neki. :)

Tamás Csacsicska 2013.02.19. 03:03:33

Bizony, a diákoknak kell adniuk - legalább is az elején. De vannak komoly EU-s pénzek és lehet támogatókat is találni. Meg persze egy pénzintézetbe akár a szülők is elhelyezhetik a betétjeiket - ha már a gyerekeikről van szó.

A dolgot lehet fejlesztgetni, de igazad van: nem hajnali háromkor.

tucano 2013.02.19. 03:03:44

@Maitre: Pont azon gondolkodom közben, hogy mondjuk évente egyhavi tandíjat be tudnék fizetni egy tehetséges srácnak/lánynak. Orvosira nem, de filóra, történelemre, kommunikációra igen. Ha találok még 7 ilyen embert, akkor ki tudjuk fizetni egy diák éves tandíját. Brazíliában már családilag támogattunk egy szegény srácot, aki hegedülni tanult konziban, de húrra sem volt pénze. Szerintem működne.

TupakkaMinutti 2013.02.19. 04:28:12

@Maitre: naivan es eloitelet mentesen, mi? :)

"Btw, részeredményként lassan lehet hogy beérném azzal, ha ezek a fiatalok is kézzel törölnék ki, ahelyett hogy kiszopják egymásból. Vagy legalább szájat törölnének utána. :( "

lenezed a fiatalokat es minosithetetlen hangnemben irsz roluk, altalanositassz (ami aztan abszolut a butasag fokmeroje) mikozben te magad is fiatal vagy, csak kicsit idosebb a tanulos generacional-legalabbis nyilvan valoan nincs gyereked. hidd el, egesz maskepp latnad a dolgokat ha egy 18-20 koruli csemeted lenne aki epp baromi kilatastalan szituban vannak tanulas es munka teruleten.

Maitre 2013.02.19. 05:13:42

@nguyen: Az általánosítasz, az egy sz-szel írandó. :)

Miből gondolod, hogy ez a butaság (főleg az abszolút butaság) fokmérője?

Ha a gyereked kilátástalan helyzetben van, neked köszönheti. Vagy magának.

Maitre 2013.02.19. 05:22:06

@tucano: Szép gesztus lenne, de valószínűleg többre mennél vele, ha eleve a gyereknek adod.

kpityu2 2013.02.19. 05:58:35

Az rendeli a nótát, aki fizeti a zenészt. Hobbiból mindenki olyan nótát húz, amilyen jólesik neki.

平八 2013.02.19. 06:49:22

Végre egyszer jól csinál valamit a Fidesz, erre mindenki jön ide nyálat verni meg hőbörögni.., ami hasznos.

midnight coder 2013.02.19. 06:59:37

@balage_81 reloaded: Nem maradnak munkanélküliek - csak jóval kevesebbet keresnek. De azt idehaza költik el, és idehaza adóznak belőle, a gyerekeiket idehaza nevelik.

Én is egy multinál dolgozom mint programozó - és kb. a negyedéért annak mint amit ugyanezért a melóért egy fejlettebb EU-s tagországban kapnék - az USA-ról nem is beszélve. Ha most 25-30 éves lennék, én is húznék innen a fenébe, egyszerűen azért, mert anyagilag sokkal-sokkal jobban járok kinn. Ugyanakkor az ide betelepülő multik egyre nehezebben találnak képzett embert ugyanezért - így persze egyre kevesebb lesz a betelepülő multi is. A folyamat vége pedig az lesz, hogy itt csak nyugdíjasok és segílykéesek maradnak.

Mint magánembernek természetesen az az érdekem hogy húzzak ki innen a fenébe. Ugyanakkor az országnak mint entitásnak az az érdeke, hogy a képzett polgárok ne hagyják el, 3-5x-ös pénzért, hanem inkább a cégek jöjjenek ide az olcsóbb munkaerőért. Kb. ugyanaz a helyzet ma, mint anno Kelet-Németországban amikor felhúzták a vasfüggönyt. A német komcsik sem puszta rosszindulatból tették ezt - egyszerűen nem akarták, hogy kiürüljön az ország.

Az, hogy bérben mi a mai nyugat-európa közelébe jussunk úgy 20-30 éven belül utópia. Bárki kerül is hatalomra, ez a 3-5x-ös bérkülönbség meg lesz.

Következésképp, ha valaki hosszú távon fenn akarja tartani az országot, akkor bizony valami röghöz kötéshez hasonló dolgot kell lépnie. Vagy szembe kell nézni azzal, hogy lehúzhatjuk a rolót.

nincs1itt 2013.02.19. 07:09:07

@Maitre: "Ha a gyereked kilátástalan helyzetben van, neked köszönheti. Vagy magának."

Ezt a mondatodat át kellene gondolnod... A legtöbb "kitántorgó", az elmúlt 23 év "eredménye". A kilátástalanság, nem a diplomás, szakmunkás, képzetlen cselekedeteiből alakult ki. Hanem a politikai "elit", teljes alkalmatlanságából - a teljesre gondolok 23 év alatt -, a hatalomhoz és a korrupcióhoz való ragaszkodásából fakad az összes jelenlegi probléma. Írtad fentebb, hogy egy "taknyos diák" ne pofázzon vissza a zállamtitkárnak. Miért ne?? Ja, mert Lenin eftárs lövethetett is volna??
Mit képzelnek magukról, ezek a "politikus" balfaxok?? Szíjjártó volt a legfiatalabb képviselő 17!évesen lett az. Ingyen tanult, a többivel egyetemben. Értem, hogy a hozzád hasonló elvtelen, gondolattalan, üleptisztítóra van szükségük, mert bármit lenyomnak a torkotokon. Ti meg még tapsoltok is hozzá!
Az oktatás az egyik! lehetőség az ország felemelésére, ha nem költ rá az állam, akkor hozzád hasonló zombik fognak ott lézengeni.

2llkedő 2013.02.19. 07:10:09

@midnight coder: "Következésképp, ha valaki hosszú távon fenn akarja tartani az országot, akkor bizony valami röghöz kötéshez hasonló dolgot kell lépnie. Vagy szembe kell nézni azzal, hogy lehúzhatjuk a rolót."

Nem elsősorban a bérekkel van a probléma, hanem azzal, hogy nincs ahol azt a kevesebb bért megszerezze a fiatal, azaz nincs munkalehetőség.

"""""Bármi legyen is a kincsed, úgy tartsd a markodban, mintha vizet tartanál. Mert ha megszorítod eltűnik. Ha kisajátítod, tönkreteszed. Tartsd szabadon, és örökre a tiéd marad.""""""
/Buddha/

barata 2013.02.19. 07:11:57

@Baines: Nem , csak akkor, ha külföldön végzett, és hazajön dolgozni.

hardenberg 2013.02.19. 07:15:09

Ami nektek csak rög, az mi hazánk!

barata 2013.02.19. 07:17:12

Nem kell ezzel olyan sokat foglalkozni. Tanulni muszáj, és érdemes. Tanulásra hitelt felvenni, a tanulásba fektetni, érdemes. Ha az éppen aktuális hatalomnak az a heppje, hogy aláírat egy papírt, hát ez legyen a legnagyobb öröme. A tudását majdan senkitől nem fogják tudni elvenni, a többi meg lényegtelen. Dolgozni kell, ha lehet itthon, ha nem lehet külföldön. Addig még 30-szor változik a koncepció, a szabály, az alkotmány, az államtitkár. Ha meg ne, akkor meg úgyis mindegy.

barata 2013.02.19. 07:18:02

Nem kell ezzel olyan sokat foglalkozni. Tanulni muszáj, és érdemes. Tanulásra hitelt felvenni, a tanulásba fektetni, érdemes. Ha az éppen aktuális hatalomnak az a heppje, hogy aláírat egy papírt, hát ez legyen a legnagyobb öröme. A tudását majdan senkitől nem fogják tudni elvenni, a többi meg lényegtelen. Dolgozni kell, ha lehet itthon, ha nem lehet külföldön. Addig még 30-szor változik a koncepció, a szabály, az alkotmány, az államtitkár. Ha meg nem, akkor meg úgyis mindegy.

szintetikus 2013.02.19. 07:18:57

Gazdag szülők gyerekei most mit szeretnétek? (ásít)

midnight coder 2013.02.19. 07:22:02

@félázsiai 2llkedő: Biztos van ilyen is, ha valaki olyasmit tanul amire nincs kereslet. De az kinn is max. tányért fog mosogatni a diplomájával. Egy-két extrém esettől eltekintve azért kb. a magyar munkaerőpiac a külföldit képezi le - csak sokkal alacsonyabb bérért. Ez az, ami miatt érdemes elmenni - és ez az, amiért érdemes a multinak ide költöznie.

És sz az alacsonyabb bér igazán csak a képzett polgárok esetén igaz. Mert a kétkezi munkások bére ma is sokkal-sokkal magasabb mint Pl. egy indiaié, kínaié, de akár egy románé - így az olyan kétkezi munkát ami nem kimondottan helyhez köthető, Pl. építkezés - még így sem igazán jó üzlet ide hozni.

Abban nincs itt igazán rend az emberek fejében, hogy gazdasági felemelkedést itt nem az aktuális kormány tud csinálni. Az max. megakadályozni tudja, a szociális transzferek növelésével, illetve a hazai cégek hátrányos helyzetbe hozásával (Pl. felesleges adminisztráció, vagy a FIDESZ mostani pénztárgépakciója). De munkahelyet nem az Orbán tud teremteni és nem is a Bajnai, hanem az ide betelepült multik, illetve a hazai vállalkozások. De csak akkor, ha nem mennek ki a legértékesebb emberek a magasabb bér miatt. Ezt viszont lehetetlen megakadályozni röghözkötés nélkül.

nincs1itt 2013.02.19. 07:25:30

@midnight coder: A bérek valóban sokszorosak, de NEM csak a pénzért hagyja el az országot a képzett munkaerő!
A multinak NEM érdeke, hogy emelkedjenek a jövedelmek, mert azért jön ide, mivel az élőmunkaerő - legyen az bármilyen szinten képzett - töredékébe kerül. Nincs szüksége, ott Mo.-on az innovációra, mert azt "otthon" végzi el. Szakmai fejlődés, ami minden? diplomásnak az alapvető érdeke és célja, Mo.-on korlátozottan elérhető, éppen az innováció elmaradása miatt. A multik zöme, csak "összeszerel" Mo.-on.
Szerintem, a hazai termelés, fejlesztés támogatása lehetne a kitörési pont, de ha már az oktatást is lezüllesztik, tömegesítik, akkor a diplomás sem lesz egyéb, mint betanított munkás, ráadásul egy rendkívül bizonytalan, egyre inkább élhetetlen környezetben! Te lehet, hogy átlag felett - magyar átlag felett - keresel, amivel jelenleg eltartod magad és a családodat olyan szinten, amilyet elképzeltél magatoknak. De Mo.-on én nem láttam jövőképet, nem éreztem biztonságban magam, fényesen bizonyítják a félelmeimet a napvilágot látott gazdasági adatok. Ezek nem azt mutatják, hogy legalább szinten marad az ország, hanem azt, hogy lassacskán a teljes pusztulás felé fordult. Lehet szépelegve félre nézni, látszat megoldásokat reklámozni, a jóléti társadalmak alapja a TERMELÉS és a MUNKA.

Steve123 2013.02.19. 07:26:44

Az alábbi érdekes bejegyzés azt taglalja, hogy ha a felsőoktatás lehet ingyenes, akkor még mi. Érdekes.
kerdezzbatran.blog.hu/2012/12/09/ingyenes_felsooktatast_ingyenes_sort

barata 2013.02.19. 07:28:39

@平八: Hasznos lenne a hegesztőket is itthon tartani. Az ő kiképzésük is pénzbe kerül ám. Sőt. Akire összesen 3 milllio Ft-nál többet költött az egészségügy, ne mehessen külföldre dolgozni, a járulékokat itthon fizesse. Vagy csak az kapjon családi pótlékot, aki aláír egy papírt, amiben megígéri, hogy a gyereke itthon fog dolgozni. A diákoknak így már nem lesz okuk tiltakozni.

BélaBácsiTudja 2013.02.19. 07:30:16

Nomost. Miért éppen Alaszka? c. sorozat megvan?

Ott kedves orvosunk az ösztöndíj szerződése apróbetüs részébe vállalta, h ő márpedig alaszkában fog elhelyezkedni ha törik, ha szakad.

Persze Amerika az egy mocskos, szemét diktatorikus rendőrállam volt már kilencvenesévekben is.

opati666 2013.02.19. 07:33:45

1. Gyermekem az idén fog továbbtanulni.
2. Nem vagyok Fidesz szavazó.

De ennek ellenére:

Támogatom a hallgatói szerződés intézményét.

CSAK:

Csak egy dolgot csesznek el benne, de nagyon. Addig egyetértek, hogy az adófizetők pénzéből ne a külföldnek taníttassuk a gyerekeinket. Igenis maradjanak itthon.
De ehhez akkor adjanak a diploma után a végzettséghez megfelelő munkahelyet is, a végzettségnek megfelelő fizetéssel együtt.
Amíg a diplomások nem tudnak idehaza elhelyezkedni, addig nem jó dolog erővel itt tartani őket. Addig igenis menjenek el és ne legyenek rákényszerítve az itthonmaradásra.

midnight coder 2013.02.19. 07:37:07

@nincs_itt: Kis hazánkba is költöznek fejlesztő multik is, de a tömeges meló kinn sem a kerék feltalálásából áll. Persze az az 0.01-02% aki tényleg _nagyon_ jó az _esetleg_ kerülhet ilyen helyre, de az átlag magyar diplomás az kinn sem a gugli keresőjét fejleszti és nem is a rák ellenszerét kutatja majd.

Ugyanakkor a tömeges elvándorlás bizony az ország kiürüléséhez, és hosszú távon az további elszegényedéséhez vezet. Ok, most szar a helyzet. De ha minden évben elmegy a legokosabb, legképzetebb 10-20 000 fiatal-középkorú ember, akkor szerinted 20 év múlva milyen lesz az élet itt ? És a mindenkori _felelős_ magyar kormánynak ezen kell elsősorban törnie a fejét.

$pi$ 2013.02.19. 07:39:49

@opati666: "De ehhez akkor adjanak a diploma után a végzettséghez megfelelő munkahelyet is, a végzettségnek megfelelő fizetéssel együtt."

Kik?

barata 2013.02.19. 07:47:07

@opati666: Meg kéne már szabadulni attól, hogy mindent az államtól várunk. Akkor talán az államnak sem jutna eszébe állandóan anyáskodni fölöttünk.

nincs1itt 2013.02.19. 07:48:35

@midnight coder: Világos!! Arra akartam utalni, hogy a Mo.-on megjelenő multik zöme, "összeszerel". Vagyis az alkalmazott diplomás, szakmunkás, tökmindegy a multi honos országához képest töredékéért dolgozik. A multi haszonelvű, vagyis a megtermelt extra profitot NEM Mo.-on, hanem "otthon" fogja "elkölteni", pl magas szintű felsőoktatásra, hogy multi maradhasson, mert ennek is köszönheti a létét. Vagyis, sok szempontból hasznos a jelenléte, mert tanulni és "ellesni" lehet tőle, miként kell hatékonyan dolgozni. De ha Mo.-on kétséges a jövő, mert pl. ezek a multik, ha gazdasági érdekeik úgy diktálják tovább állnak, akkor hiába marad itthon a jól képzett munkaerő, ha nem képes fenntartani önmagát, ezen keresztül az államot. A legtöbb fiatal, középkorú, akik elmentek, előre gondolkodtak! Vagyis olyan környezetre vágytak, ahol a nyugdíjas éveik, nem a csirke farhát árának változásán múlik! Ma, Mo.-on 5 millió - lakosság több mint fele!!!! - ember él szegénységben( a KSH adatai) és 1,5 millió mély-szegénységben. Fel tudod fogni, hogy ez mit jelent? Na, én sem akartam - igen féltem - megöregedni Mo.-on! Ha ezen változtatni lehet, akkor is 20-30 év szükséges hozzá. Sajnálom, de több 20 évem nincs, ilyen gazemberekre, akik eddig az országot vezették! Lehet azt mondani, hogy önző vagyok, de minden eddigi befizetésemet ott hagytam.

sieddie 2013.02.19. 07:49:19

Cikk 20-30-as évekre hivatkozik, amikor elegendő volt 4 osztályt is elvégezni,és fizetős volt a felsőoktatás hát nem tudom...

Mi a nem fair abban, hogy elvégzek egy egyetemet és ki megyek vele külföldre több pénzt keresek vele mintha nem végezném el.Lehet azzal jönni,hogy hát nem lehet kifizetni abból fizetésből.Aki pizzafutárnak megy, annak tökmindegy,hogy van-e egyeteme vagy sem.Egyben kell leszurkolni pénzt?Igen?Felveszek hitelt és kifizetem abból mert külföldön jól keresek...
Az is kérdéses,hogy mennyire fogadják el külföldön a mai magyar diplomákat..Nettó csúsztatás az is,hogy csak rosszul lehetne járni ezzel, mert jól is.Elvégzem az egyetemet, ledolgozom a kötelezőt, akkor már szakmai gyakorlattal rendelkezem, tehát még magasabb bérigénnyel tudok kinnt munkát szerezni és még több járuléktól esik el a magyar állam.

A felsőoktatás kontraszelektált.Mi után kapja az egyetem sok pénzt?Hallgatók után.Tehát minél több hallgató annál több a pénz.Akkor megéri kirúgni a delikvenst, mert hülye mint a tök?8-10 évig elkolbászol?Annál jobb,mert több hallgató több pénz.Tesszük ezt fogyó népesség mellett..Sőt harcolunk a több férőhelyért és pénzért.Ha visszanézzünk 30 -40 évvel ezelőtti létszámokra, azt tapasztaljuk,hogy egy egyetemre járt annyi ember, mint most első évfolyamra.Világosan lehet látni,hogy ez színvonal esés árán tartható.És siránkozunk,hogy elvégzünk egy egyetemet és takarító vagyok egy iskolában.El kell dönteni mit várunk a felsőoktatástól? Elitképzést (ami azzal jár hogy kevesen kerülnek be TUDÁS alapján) vagy meghagyjuk ezt a tömegképzést.

nincs1itt 2013.02.19. 07:50:32

@barata: OK! Akkor olvasd el ezt is: index.hu/bloghu/kiszamolo/2013/02/18/ennyi_adot_fizetsz

Nem vártam semmit az államtól, de cserébe jó sokat elvesz...

sieddie 2013.02.19. 07:51:42

@sieddie: És még fel lehet tenni a kérdést,hogy amerikanisztikával vagy nederlandisztikával mit lehet kezdeni.Van-e értelme,társadalmi haszna?

opati666 2013.02.19. 07:51:51

@$pi$: Akik itthon tartják őket!

szívas 2013.02.19. 07:52:02

@kovi1970: igen, ezek mind vannak. És?
Még mindig nem értem, mit akarsz mondani, és ki állította ennek ellenkezöjét.
Olvass figyelmesen!

És még valami: ha azt látjuk, hogy nem tudod felnött ember módjára érvekkel megvédeni magad, hanem ehelyett habzó szájjal moderáció után kiáltozol, hamarosan senki se fog szóbaállni veled.

$pi$ 2013.02.19. 07:52:53

@nincs_itt: Nincs olyan, hogy "extra profit". Marx találta ki, már az életében kiderült, hogy gyakorlatilag semmiben nincs igaza, összeomlott az egész elmélete.

Az amit ő "extra profit" -nak nevezett az a profit/haszon egyszerű hangulatkeltéssel való kicsúfolása. Olyan mintha azt mondanád, hogy mindazok, akik nem fulladoznak "extra levegőt" fogyasztanak.

opati666 2013.02.19. 07:53:29

@barata: Nem az államtól várom, hogy adjon munkahelyet, de az államnak (a mindenkori politikai vezetésnek) a feladata, hogy megteremtse a feltételeit a foglalkoztatás bővítésének.

nincs1itt 2013.02.19. 07:59:13

@$pi$: Akkor fogalmazd meg pontosan, Marx nélkül, hogy mit jelent az a többlet bevétel, ami abból fakad, hogy 1 termék előállítási költségének "lefaragása" miatt, olcsóbb munkaerő és kedvezőbb adózási feltételek között állítja elő, a mindenhol azonos áron kínált termékét...
Segítek: előállítás : 10 egység Németországban
7 egység Mo.-on
eladási ár : 50 egység bárhol világban
Csak a példa kedvéért írtam ezeket a számokat.

$pi$ 2013.02.19. 08:00:28

@opati666: Munkát valójában nem "ad" senki. A munkaadó és a munkavállaló kölcsönösen előnyös szerződése alapján jön létre a munkaviszony. A munkavállaló hasznot hoz létre, a munkáltató ebből ad valamennyit (emennyit kialkudtak).

Az "adjanak munkát" és az "adjanak segélyt" meg az "adjanak ingyenes oktatást" követelések közt nincs túl sok különbség. Mindegyik arról szól, hogy valaki követeli, hogy "kapjon" valamit.

Munkát "szerezni" kell, "keresni" és ha lehet, akkor nem az államtól, mert abból csak a baj van. A munka az életképességet, az eredményt jelenti, akinek van munkája az azt jelenti, hogy versenyképes, életképes, sikeres. Életképességet, versenyképességet senki sem tud "adni"...

Pár ezer évvel ezelőtt azt mondták az emberek, hogy "adjanak az istenek vadat, adjanak az istenek jó termést", most azt mondják, hogy "adjanak munkát". Vadászni kell meg robotolni, a többi haszontalan imádság.

midnight coder 2013.02.19. 08:01:08

@nincs_itt: A gond az, hogy nagyjából a hazai cégek is abban a cipőben járnak mint a multi - ha nincs képzett munkaerő olcsón, akkor nemigen rúghatnak labdába. És igen, ez 20 év elkúrásának - plusz a 40 év cuculizmusnak a következménye. És igen, egyénileg teljesen jó és érthető döntés a távozás - valójában a maradás mellett a családon kívül semmi nem szól. Ugyanakkor viszont az ország vezetésének nem lehet célja hogy 20 év múlva itt csak hajléktalanok, segélyesek és nyugdíjasok legyenek. Azaz bárki jön is a FIDESZ után, valamit neki is lépnie kell ez ügyben, és aki azt hiszi hogy ez az lesz hogy felemelik a béreket az EU-s átlagra és teremtenek egy rakás elit munkahelyet, az hülye.

$pi$ 2013.02.19. 08:03:50

@nincs_itt: Ezek földrajzi különbségek. Nincs bennük semmi extra. Ha hozzáveszed a Kínai munkás bérét, akkor már kétféle, ha hozzáadod az Indiait, akkor háromféle "extra profit" értékről beszélhetnél.

Marx az "extra profiton" a kizsákmányolás eredményét értette, csak arról hallgatott bölcsen, hogy mennyit kell a munkásnak fizetni, hogy ne beszéljünk kizsákmányolásról és "extra profitról".

nincs1itt 2013.02.19. 08:08:00

@midnight coder: Mi a célja az ország "vezetésének"??? Na ez egy nagyon jó kérdés! Mert amint láttam, tapasztaltam semmi egyéb célja nincs, mint a hatalom megszerzése és megtartása. A dilettantizmussal, napi szinten találkoztam, a hatalmi szóval pozícióba emeltek, semmiben nem különböztek a cóccializmus "kádereitől". Ebből lett elegem. A jó eftárs - mindegy milyen párt eftársa - a "vezetett" területtől teljesen idegen és távoli végzettséggel is betölthette a helyét. De az sem gond, lásd Matolcsy, ha teljesen hülye a tanult szakmájához, a lényeg a hűség, az elvtelenség és a kapcsolatok(havercimbijóbarát, kolesz társ, stb.)

nincs1itt 2013.02.19. 08:11:24

@$pi$: Szedd össze magad, Marx "műveit" jó régen olvastam, nem nagy lelkesedéssel, de amit írtál az pont az extra profit... Nem földrajziak, mert az előállítás mindenhol pénzbe kerül... Egy példa, a Kínában gyártott mobil telefon ugyanannyiba kerül Mo.-on, mint Németországban.

lilly.alien 2013.02.19. 08:11:54

Nekem semmi bajom a röghöz kötéssel, de ezt csak azoknál alkalmaznám, akik diploma után egyből külföldre mennének. Vagy nekik nem lenne "ingyenes" a felsőoktatás.

opati666 2013.02.19. 08:12:00

@$pi$: Ha te frissen végzett esztergályos vagy, de az országban minden esztergagép mellett áll egy munkás, akkor te a segged a földhöz verheted, akkor sem lesz állásod a szakmádban. Ehhez az kell, hogy épüljenek gyárak új esztergapadokkal. Ez viszont csak akkor lesz, ha a tőke érdekeltséget lát ebben. Ennek az érdekeltségnek az alapjait pedig az államnak kell megteremtenie.
Hiába vadászol, ha nincs már vad...

sieddie 2013.02.19. 08:12:01

@$pi$: Vezető nélküli gépek,automata pénztárak,automata benzinkutak stb stb.Terjedésével egyre nehezebb,növekvő népesség mellett..(nem kell sofőr, nem kell pénztáros, nem kell benzinkutas).Akkor vagyok versenyképes, ha egy terméket minél kevesebb költségből (ebbe bele tartozik a munka oldom meg),holott a növekvő népesség miatt egyre több meló kéne...

felcsutisuttyo 2013.02.19. 08:17:48

Mi van? Fidesz ÁVÓ módszerekkel támadnak a HALLGATÓKRA....?????
"Egyenruhást hívok és elveszem a mobilodat , mert ráfogom, hogy lopott"???????
Ezt mondták nekik????? Rohadék Fidesz " fattyúk"!!!!
Ahogy Fodor Gábor mondta az Egyenes beszédben: Orbán csak az erőszakból ért,
--tehát nem a csaló választásra kell készülni hanem összefogni a Nagy LÁZADÁSRA!!!!!!!
..de minél előbb!! Ezt a fiatalok is hamarosan belátják--csak kísérgessék Őket és ijesztgessék a rendőrők!!!
Emlékezzetek 56-ra...és pl. a Románok, hogy ölték le a DIKTÁTORT!!!!

2013.02.19. 08:17:54

Tökéletes összefoglaló.
Csak egy baj van: akinek több esze van egy törpe pincsernél, az eddig is tudta ezeket, akinek meg nem, az itt hörög ballibsizve.
Szóval sok minden ettől a poszttól sem változik.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2013.02.19. 08:27:24

Az adófizetők nem fogják hagyni hogy mocskos kis Bajnaista diákok, akiket Amerikából pénzelnek, ellopják a pénzüket.

Az MSZP-s geciládák, akik meg a diákjaink külföldre távozásán dolgoznak gőzerővel, meg bekaphatják.

Aki kimegy fizet, és ezekből szponzorálunk olyan magyar diákokat akik maradnak.

Tolvajok szopjatok!
Haha-s állatok diszidáljatok !

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2013.02.19. 08:28:03

@felcsutisuttyo:

Majd pont egy szemkilövetőt éltető kretén mondja meg hogy kell a rendőrnek viselkedni.

Ott örömködtél te szarházi 40 ezer békés tüntető rommá veretésén azonosíthatatlan karhatalmisták által.

legvéresebb diktatúrában is irígykedve néznék kedvenc MSZP-s komcsijaid oszlatás technikáját, viperával, kardlappal, szemmagaságban kilőtt gumilövedékekkel, oszlatásra alkalmatlan fegyverekkel, te meg vered a nyálad egy mobilért..

Hányinger,

VT Man 2013.02.19. 08:39:57

Látszik, hogy a posztolónak köze nincs a matematikához (ez nem is meglepő).

Ha valaki most aláír egy hallgatói szerződést, tanul 3 évet, diplomázik, akkor a következő 20 évben 2 x 3 azaz 6 évet kell itthon dolgoznia.

Ez azt jelenti, hogy ha külföldön dolgozik, akkor is csak 14 év múlva derül ki, hogy már nem lesz meg a 6 éve! Tehát legkorábban 14 év múlva lenne ebből pénze az államnak.

5 éves képzés esetén 10 év múlva. Mi értelme van ennek???

greatwideopen · http://baconakbisztro.blog.hu 2013.02.19. 08:42:39

Na erre mondható, hogy megint egy hülye poszt. Ugyanúgy, ahogy a kormány nem tudott egyetlen épkézláb érvet felhozni anno a választási regisztráció mellett éppúgy most a hallgatói szerződés ellenzői sem tudnak egyetlen komolyanvehető érvvel előhozakodni.
Már ugyan miért lenne baj, hogy az a diák aki a mi, adófizetők támogatásával tanult néhány évet itthon kell dolgozzon.
Az államilag támogatott diploma úgy működik, hogy a hallgató belefekteti a saját energiáját, szabadidejét, s munka helyett tanul, az adófizetők meg adják hozzá az anyagiakat. Aztán a diák, megszerezvén a diplomát az adójával fizeti vissza az államnak a befektetést, azzal, hogy az orvos többet keres mint a szakmunkás, ergo több adót is fizet. Az államnak azonban nem térül meg a befektetés, ha orvoskánk a svéd egészségügyben fog tevékenykedni, mert akkor adót ott fizet.
Na ezért kell a hallgatói szerződés.
Jó lenne, ha a HAHA-s idióták végre észrevennék, hogy érdemi társadalmi támogatás nincs mögöttük, hiába hőbörögnek. Persze ez az ellenzéknek, meg egyes nyugati, Orbánnal ellenszenvező politikai-üzleti köröknek jól jön, de persze semmilyen eredménye sem lesz.

VT Man 2013.02.19. 08:44:04

@nincs_itt:
" Mi a célja az ország "vezetésének"??? Na ez egy nagyon jó kérdés! Mert amint láttam, tapasztaltam semmi egyéb célja nincs, mint a hatalom megszerzése és megtartása."

Hű, tényleg, de újat is mondtál! A hatalom megszerzése és megtartása?

Kitől van ez az idézet?

"Amit meg lehetett csinálni az elmúlt egy hónapban, azt megtettük. Amit az azt megelőző hónapokban titokban meg lehetett csinálni úgy, hogy nehogy a választási kampány utolsó heteiben előkerüljenek olyan papírok, hogy mire készülünk, azt megtettük. Úgy őriztük a titkot, hogy miközben tudtuk és ti is tudtátok, hogyha el fog jönni a választási győzelem, utána nagyon neki kell állni, hogy soha ilyen problémánk nem volt. Úgy őriztük a politikai egységet tavaly nyár óta, és mögötte mondjuk a szakmai politikai egységet, mint soha ebben az elmúlt években.

Tudom, hogy nekem ezt könnyű mondani. Tudom. Ne vágjátok mindig a képembe. De csak azért érdemes. Majdnem beledöglöttem, hogy másfél évig úgy kellett tenni, mint hogyha kormányoztunk volna. E helyett hazudtunk reggel, éjjel, meg este. Nem akarom tovább csinálni."

Tehát ki is hajtott a hatalomra? Csak nem a Gyurcsány?

Képes volt 1,5 évig úgy csinálni, mintha kormányoztak volna, csak azért, hogy utána választást nyerjen, és hatalomban maradhasson!

[megmondoember] 2013.02.19. 08:50:30

@greatwideopen: Az, hogy te kevés vagy az érvek megértéséhez, nem jelenti azt, hogy azok nem léteznek. Csak azt, hogy te kevés vagyok azok megértéséhez.

telkoe 2013.02.19. 08:51:07

@komplikato: Miért, nem pont azt írtam, hogy pont ezért nincs SEMMI visszatartó ereje így értelmetlen? Vagy nem is volt terv az itt tartásukra és simán pénzkérdés?

Siman penzkerdesbol nem lehetne ekkora politikai lufit fujni.
Kellett melle a nagy habveres a roghozkotesrol, rabszolgalgasagrol stb. A kerdes egesz egyszeruen annyi hogy nehogy mar fizetni kelljen olyasmiert amit kis hoborges utan ingyen is meg lehet kapni es meg egy kis politikai toket is lehet kovacsolni belole. (termeszetesen ue. volt a fidesz tandijpolitika a nepszavazaskor)

nincs1itt 2013.02.19. 09:08:35

@VT Man: Semmit nem felejtettél, de semmit nem is tanultál!
Le se xarom, Gyurcsányt, összes elődjével egyetemben, de pont nem érdekel Orbán sem, másodszor még nagyobb bajt csinált, mint első harmat gyenge próbálkozásakor.
Ajánlom figyelmedbe, hogy 3 éve van hatalmon, de eddig csak romlott a helyzet. Továbbá, MINDEGYIK kormányra értettem, de ezt minden alkalommal ki is hangsúlyozom. Nem az én problémám, ha a Te agyadban azonnal: "báncsák a Viktortot, a gyurcsányista bajnaik" képpé redukálódik a VALÓSÁG!
Szar volt az összes, a mostani pedig csak rá tett egy lapáttal, az eddigiek "teljesítményére"...
Kellemes iszapbírkózást, ott Hátsó Hátasztánban...

telkoe 2013.02.19. 09:09:44

@Makkasz: Ne is zavarjon, hogy mar most elismerik a birosagi iteleteket az EUban.

Ez meg arra is vonatkozik aki nagyon halado europainak kepzeli magat ha azzal jol jar es mellette okosba-sunyiba probalja megoldani a dolgait ha par euroval jobban jon ki.

barata 2013.02.19. 09:17:56

@nincs_itt: Lehet, hogy te nem vártál semmit, viszont nagyon sokan igen. Az állam aAd is nekik. És igazad van, tőled veszi el. A te hozzáállásodnak kellene lennie az általánosnak.

negondolkozz!majdénmegmondom! 2013.02.19. 09:21:04

Miért kellene röghöz kötni? Menjen Isten hírével.

De a rá költött összeg többszörösét fizesse vissza az államkasszába, hogy ily módon támogassa a rászorulókat az elvándorló! Valamikor ő is az volt, így ez visszajár.

greatwideopen · http://baconakbisztro.blog.hu 2013.02.19. 09:21:30

@[megmondoember]: No eszt jólmegszontad! Nevedhez hűjen.
Egyébként, ha figyelmesen olvastál vón, láttad vón, hogy megértettem az érveket, s megállapítottam, hogy azok komolyanvehetetlen hülyeségek.

barata 2013.02.19. 09:21:40

@VT Man: Nem az a lényeg itt, hogy bármikor is pénze legyen a külföldön dolgozóktól az államnak. Gyakorlati, jogi problémák miatt kivitelezhetetlen. A hallgatói szerződés a máról szól, a megfélemlítésről, és nem annyira a hallgatóknak, mint a választóknak.

2013.02.19. 09:22:21

Libsiknek rög, magyaroknak haza.

koborvadász 2013.02.19. 09:29:59

Ez a Maitre egy fideszes programozó által létrehozott vírus.
Pártjához híven mást se tud, mint gyűlölködve megmagyarázni az egyértelmű, hazugságból származó végeredményt.
Tiszteletről ír úgy, hogy közben mindenkit leugat olyan stílusban, mintha fölötte állna mindenkinek!
Besütött fideszesként kis gazdájának rögeszméjét vallja, aki nem fideszes az mind kommunista.
Itt is látszik az a szűk keresztmetszet ahogy a fideszesek látnak és vélekednek a világról!
Korlátoltan a 2/3-ra hivatkozva gázolnak át mindenen a kommunista diktatúra megteremtése érdekében. A 2/3 a parlamentre igaz! A többség nem szavazott a fidesz-re! Hithű pártkatonák akik a kommunizmus alatt is párt tagok voltak alkotják a fidesz szavazó táborát!

Szóval Maitre te is egy kis csíra, fidesz tollnok vagy aki hűen a pártjához uszít, gyűlölködik, mocskol!

Mit is kéne bennetek tisztelni?

Szelid sunmalac 2013.02.19. 09:36:12

@Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló !: Te nagyon vicces ember vagy! 40ezer bekes tunteto...azok a rohadek autok meg maguktol gyultak ki, sot! A tv szekhaz statikai hibak miatt dolt romba, a terkovek meg a gravitacio hianya miatt repkedtek mindenfele.

@greatwideopen: Jo lenne, ha nem kerkednel az adoddal, mert bizony sok adofizeto, aki mar reg nem diak, inkabb mashol fizet adot, tobbek kozt pont azert, mert amit befizet, azt a fontos teruletekrol (oktatas) vonjak el, mig ertelmetlen masodrangu faszsagokra (fociakademia) koltik el. Tudod, ha lenne eleg munkahely es perspektiva, nem akarnanak elmenni innen. De nincs. Csereb azt akarjak nekik mondani, hogy bar munkahely nincs, legfeljebb kozmunka 47ezerert, azert te bazdmeg itthon maradsz, aztan diplomaskent kapirgalhatod az arkot amig beledoglesz mert hat a poooogarok fizettek ezt neked! Te teljesen hulye vagy?

ftk 2013.02.19. 09:57:55

@BélaBácsiTudja: Nagggggyon csíptem azt a sorozatot hamvas tinikoromban :) Mondjuk a pontosság kedvéért:
azért küldték a fickót Alaszkába, mert ott volt orvoshiány - értsd: ott volt a végzettségének megfelelő álláskínálat! Ez gyökeresen eltér attól, hogy a következő 20 évben 6 évet dolgozz az országban, találd ki, hogy mit és hogyan, miközben folyamatosan csökken a munkahelyek száma. Tudod, állásért, ami a végzettségének megfelelő, és amiből meg lehet élni, az ember megy oda, ahová küldik. Lehet, hogy nem elégedett vele, de ez egy nagyjából korrekt megállapodás. Itt sem lenne ezzel semmi bajom. De nem ez van.

különvélemény 2013.02.19. 10:09:05

1, Vissza is lehet fizetni, tehát nem ellenkezik. Nem kötelez senkit arra, hogy belföldi munkával váltsa meg.

2, Lásd első pont.

3, "Az ilyen manipulatív kérdésfelvetés azt sugallja, mintha a felvetett alternatívákon kívül nem létezne más megoldás, ami nyilvánvaló hazugság."
Ja van, a nem fizetsz megoldás, ami nem alternatíva, ha nincs rá pénz, de nyilván imf kölcsönből is lehet taníttatni jogot pl., kit érdekel a költségvetés.

4, Demagógia

5, Pénzt kap érte, pontosabban ingyen tanulhat. (nem menj jogásznak, elsőben kibuknál)

6, Ilyen pont nincs. :D

7, Nem létezik esélyegyenlőség, az csak egy liberós kamuduma. A borsodi falusi cigánygyerek sokkal szarabb általánosba / középbe jár, mint egy fővárosi, valamint már ott is, a fizetős sulik sokkal jobbak, mint az ingyenesek. Ott vannak méág a nyelvvizsgadíjak, stb..
Felsőoktatásban meg egy CEU-ra soha a büdös életben nem fog bejutni, hacsak nem rabol bankot.

8, "Az állam érvelésében úgy tesz, mintha a sajátjából adna, holott valójában az állampolgárok befizetett adójából támogatja az egyetemeket."

Komoly? Az államnak adókból van a pénze? Aztaaa...

9, Egyetértek, betarthatatlan, de sok jogszabállyal van ez így, viszont mindig többségben lesznek azok az emberek, akik betartják a törvényeket / szerződéseket.

10, +1, politizálás

greatwideopen · http://baconakbisztro.blog.hu 2013.02.19. 10:14:46

@Szelid sunmalac-Elmeny designer: "40ezer bekes tunteto...azok a rohadek autok meg maguktol gyultak ki, sot! A tv szekhaz statikai hibak miatt dolt romba, a terkovek meg a gravitacio hianya miatt repkedtek mindenfele. "

Csak tudod, nem a tévészékháznál lőttek, hanem a Fidesz békés tűntetését verték szét, először belezavarták a deáktérnél baromkodókat a fidesz megemlékezésébe, majd együtt szétlőtték őket. De persze, te azt hazudsz magadnak, amit akarsz.

Egyébként tudomásom szerint nem kell teljes életében itt dolgoznia a diplomásnak, csak egy időszakot, annyit még te is kibírnál.

Sir Galahad 2013.02.19. 10:36:41

@mizrolist: Ragaszkodhat az elveihez meg a felfogásához, és mehet raktárosnak, de megvan az a lehetősége is, hogy belátja, az elveivel meg a felfogásával nem boldogul és változtat rajtuk. Többek közt azért van szabad akaratunk (és hozzá tartozó felelősségünk), hogy tudjunk a változó körülményekhez alkalmazkodni és jó döntéseket hozni, nem?

SnakeHB 2013.02.19. 10:43:11

@greatwideopen:

Csak egy dolgot említenék meg:
Ország még úgy nem indult el a fejlődés útján, hogy az okatásból, egészségügyből és a közbiztonságból vonják ki a pénzt.

Tanárnak, orvosnak, rendőrnek itthon csak nagyon hülye vagy a nagyon elhivatott emberek mennek már csak. Tele vannak a kóllcenterek bölcsészekkel, mert ott 3-4szer annyit keresnek, mint pedagógusként, és nem a multi fizet ilyen jól, hanem a tanári fizetés szar.

Mind a röghöz kötés, mind a diákhitel költség a hallgatónak (előbbi a külfödi fizetésének alternatív költsége, míg utóbbi egy életre elég adósság már akkor, amikor még munkája sincs), anélkül esély sincs a felsőfokú végzettségre, mivel jelenleg nincs Mo.-n olyan ösztöndíjrendszer, ami a hallgató teljes kiadásait fedezné a tanulmányai alatt.

Barátom, itt Te is és nagyon sok mindenki fordítva ül a lovon. Nem hallgatói szerződés kell, hanem az, hogy a fent említett szakmákból meg lehessen élni itthon, és ezáltal meglegyen a vonzerejük. Több tanár és orvos mondta, hogy nem menne ki külföldre dolgozni az itthoni fizuja 5-10szereséért, ha megkapná dupláját/3szorosát kishazánkban is.

Én nem a hallgatókra haragszom, mert az itteni adóból finanszírozott tanulmányait kint kamatoztatja, hanem a balfasz kormányra, ami ennek sokszorosát szórja pénzügyi fekete lyukakba.
Na, őket miért nem szidod?

Nem az ócsai félmilla per négyzetméteres bóvlikunyhókra, fradistadionra meg focijakadémijára kellene elbaszni a milliárdokat, hanem a rendőr/orvos/tanár fizuk nyugati, bocs, európai átlaghoz történő felzárkóztatásásra. A kecske is jóllakna és a káposzta is megmaradna.

Amúgy az államnak az a feladta, hogy ezeket az intézményeket fenntartsa, attól függetlenül, hogy ki és hogyan veszi igénybe.

Ez az eü.-ben is így van, pedig, hidd el, nekem is tele van vele a tököm, hogy havi 50-et húznak le rólam TB-re pusztán jövedelmi alapon, miközben évente max 20 percet töltök orvosnál, omladozó SZTK-ban, miközben ugyanennyiért bőnyállal fogadnak magánorvosi intézeteknél, csak az a kár, hogy azt csak TB mellet és nem helyett lehet választani.

koborvadász 2013.02.19. 10:50:47

@SnakeHB:

Gratulálok!
Nagyon korrekten látod! Ennyiről lenne szó!
Ennyit kéne tenni az élhető Magyarországért!

Nem hazudni, linkelni, rabolni és szemközt köpni a saját népet!

20 éve ezek a hiteltelen politikusok ezt teszik!
Pedig csak annyit kéne tegyenek amit Te leírtál!

Napsugaras_szép_jónapot! 2013.02.19. 11:10:15

Haza kell zavarni a cigányokat Indiába, a bankárokat Bankáriába és mindjárt lesz itt pénz mindenre!
Ja, az demokráciaellenes? Akkor nem vált be...

Sir Galahad 2013.02.19. 11:14:28

@SnakeHB: Jó szándékú, de naiv ember vagy. Az általad felsorolt tételek legfeljebb egy nagyon szerény, lényegében észrevehetetlen béremelést fedeznének (eleve mert mindenki más is jelentkezne a béremelés igényével...). Arra meg ne számíts, hogy valaha is lesz olyan kormány, ami nem a saját zsebét tömi. Nem lesz - a magyar politikai elit ilyen.

ati27 2013.02.19. 11:17:32

De most komolyan? Képesek vagytok ennyi ideig etetni a trollt? :) Eszem megáll.. :)

ati27 2013.02.19. 11:26:28

Agyarország akkor lenne kint a szarból, ha minimum a gdp4-5%-át okításra költené.. És ebben még nem lennének benne az eu-s támogatások.. Azaz még ehhez hozzácsapnák 2-3% eus lovét.. Hanem a gond ott van, hogy az országban jelenleg öneröböl nem történik semmi. A projektek 80% részarányban eu forrásból mennek.. Ez a szomorú..

waldorfbalcon 2013.02.19. 11:33:17

@ati27: Én is azon röhögtem, hogy a fidesz veri a nyálát, de ma már szinte csak az eu ad a hazai kutatásba és felsőoktatásba pénzt. Az mekkora poén lenne, ha az eu kikötné, hogy a diploma után a usernek kötelező valamelyik demokratikus eus tagállamba mennie x évre, mert nehogy már az ő adójából kiképzett embert félázsiában dolgoztassák!

Kotasz 2013.02.19. 11:33:27

Jo cikk, kosz, hogy vegre megirta valaki a 8-ik ervet. Az allamnak NINCS SAJAT PENZE. Az van, amit az adofizetoktol kap. Tehat az egyetemi hallgato szuleitol peldaul. Nem a kozosseg adja a penzt amiert halasnak kene lenni, hanem attetelesen a szuleink, illetve mindenki aki adot fizet.

Napsugaras_szép_jónapot! 2013.02.19. 12:04:28

@ati27: Az kitűnő lenne. Így is a diplomás utcaseprők országa vagyunk.

Makkasz 2013.02.19. 12:29:34

@telkoe: Nem zavar, ír gázoló?
Ezek amúgy polgári peres ügyek, ahol már az illetékes bíróság helyének kijelölése sem lesz egyszerű, a fellebvitelieké még kevésbé.
A jogsegélyegyezmények miatt aligha az alperes diáknak kell majd Moon védenie magát, ha életvitelszerűen külföldön van,
Dehát én nem vagyok sem jogász, sem nemzetközi jogász.
Olyat sem halottam még, hogy a végrehajtó átment volna a határon, vagy helyi végrehajtói segítséget kapott volna.
Mindenesetre a fiatalok szívatása, az ebből való bevételgyűjtögetés bukott ügy.
A nyilvántartás többe kerül majd mint a visszaszedett tandíj.

SnakeHB 2013.02.19. 12:49:25

@koborvadász:

Kösz! :)

Amúgy, tudom, hogy nem egy sétagalopp egy költségvetés tervezés, de itt alapvető irányokkal van baj.

A hallgatói rendszerben meg miért nem lehet megtenni azt, ami külföldi egyetemeken bevett szokás, hogy mindenkit felvesznek, de olyan magasra teszik a lécet, hogy aki nem tanul rendesen és nem hozza a jegyeket, azt kivágják max 2 szemeszteren belül, és utána már csak a fizetős megoldás marad. Ezáltal mindenki kap esélyt, de csak a legjobbak tanulhatnának ingyen. De ők legalább tényleg. Hmm?

SnakeHB 2013.02.19. 13:37:23

@Sir Galahad:

Nem csak ezekről a tételekről van szó, hanem az ehhez hasonlókról is (TEK Audik, MOL részvények, rezsicsökkentés, 4-es metró, stb.).

Nem vagyok annyira naiv, hogy azt gondoljam, hogy nem a rokonság és a haverok zsebének tömése megy/menne közbeszerzés címszóval, de miért nem lehet ezt a fent említett szektorokban eljátszani?
Akkor is szar hatásfokkal hasznosulna a közpénz, de legalább hasznosulna, és az kvázi win-win nekünk és a pénzpumper politikusoknak is, akiknek így nem a választások előtti 2-3 hónapban kellene popularista intézkedésekkel (és az ellenfél mózserolásával) szavazatokat menteni.

@Napsugaras_szép_jónapot!:

Mert elkergettük a befektetőket, akik alkalmaznák őket, ill. túl sok a bőcsész, meg a l'art pour l'art szakos (egyiptológia, amerikanisztika, filológia, teológia, stb.). Ha szánnának rá erőforrást, hogy a közgazdász és mérnök képzést felfejlesszék XXI. sz. színvonalra és népszerűsítsék a középiskolások közt, valamint a középsulis oktatást összehangolják a felsőoktatással. De hát ez már túl bonyi és szakmai lenne a Rózsikának...

De igazad van, legyünk inkább a műveletlen, tanulatlan utcaseprők hazája. De leginkább a minimálbéren betanított munkások hazája.

ropy 2013.02.19. 13:40:48

Uaz a gond mint Eu-ba lépés előtt, elveszitek a jólfizető állásokat a román, bulgár, meg albán diákok elől. - akiket szervezett (állami) segítséggel is akár vittek anno nyugatra dolgozni, mint akár a kínaiakat, ami beszédes példa hogy csinálta aki életrevaló (ingatlanvásárlás, kínai negyed stb.) Ezzel szembeállítva a mindenkori "magyar" kormányok -maffia- passzivitása, impotenciája már ami az alulról való szerveződéseket illeti.

De ha félreteszük az összeesküvős konteót szvsz akkor is szimplán úgy hülyeség ez a rendelkezés ahogy van - ha vki aláír egy ilyet és épp be akarja tartani az lenne a legnagyobb szívás az addigi életébe. Pl: Hazajönni a "sehova" - kifele ugye csakcsak működhet a téma - de fordítva??, önkormányzati lakásrendszer zéró, hatástanulmány nix, hazajönni pedig úgyis az fog akinek amúgyse fekszik az a pálya . Munkáltatók is kevésbé szeretik majd felvételkor akinél esetleg ilyen szerződés lehet! És épp népnyomorgató intézkedés kedvéért első alkalommal belerondítani az alaptörvénybe, háát nem is tudom... A radikálist 4 évvel ezelőtt a szavazók egész biztos nem így értelmezték.
Amúgy más bajom nincs egy kis pillanatnyi kontraproduktivitáson kívül -a masszív igénytelen bulvármételyt leszámítva-.
Majd két év múlva elválik ki volt a legény, vagy hogy nem-e lesz mégis egy új társadalmi beruházás, prodzsekt-re szükség :o)

balage_81 reloaded (törölt) 2013.02.19. 14:42:36

@midnight coder: azért ez véleményes. egyrészt itt hagyni mindent - család, barátok, párkapcsolat - messze nem olyan egyszerű, mint sokaknak "kívülről" tűnhet. egy dolog beszélni róla, azt mondani a kutatónak, hogy igen, tervezem a kivándorlást, és egy másik dolog munkát is találni, lakást, életet, beilleszkedést megszervezni. ez nem pusztán anyagi döntés, ez egy új élet egy idegen világban. másrészt a röghöz kötés mindenkire vonatkozik. lehetne azt mondani, hogy a mérnök és IT-szakemberek felvétele után pl adó- és járulékkedvezményt az a kormány, a K+F cégek hatalmas adó visszatérítést kapnak, stb., de nem ez történik. az andragógus meg hadd menjen, abból nem lesz versenyhátrány, hogy ő nem fog egy multinál recepciósként dolgozni, mert ez van közelebb a realitásokhoz, mint hogy miatta hozzák ide a nestlé pénzügyi központját. úgy gondolom, itt eleve az oktatás-túlképzés vonalon vannak gondok, illetve erőszakkal akarnak alacsony béreken és kilátástalan körülmények között itthon tartani százezreket. személy szerint nem reprezentatív környezetemben úgy láttam, évi 3-4 alkalommal jöttünk haza, jókora pénzt tartottunk itthon a kinti keresetünkből, úgy is mondhatnám, a kinti dolgozók java "turistaként" megjelenik a rendszerben és bizony hatalmas összegeket juttat haza. de a röghöz kötést sem a lettek, sem a lengyelek, senki nem találta ki, ez magyar találmány és nagyon visszás.

Napsugaras_szép_jónapot! 2013.02.20. 00:25:54

@SnakeHB: Hagyjuk már ezt a "befektetők" témát. Valami agymosás-programot futtattak le rajtatok?
Volt itt minden, jól működött. A "befektetők" kizárólag tönkretenni és rabszolgasorba dönteni jöttek ide. A felvett és elkótyavetyélt tonnányi hitelből a legmodernebb technológiával termelhetnénk mindent.
De a gyáva nép nem mert rendszert váltani, ezért mind a mai napig a kontraszelektált kommunista véglények vezetik a gazdaságot.

SnakeHB 2013.02.20. 08:04:43

@Napsugaras_szép_jónapot!:

"Volt itt minden, jól működött. A "befektetők" kizárólag tönkretenni és rabszolgasorba dönteni jöttek ide."

Úgy látom inkább a Te agyad hipózták, ha ennyire demagóg vagy. Munát adtak/adnak, ami jobban fizet, mint a közszolga állás. Persze, nem állítom, hogy patyolattiszták, csinálnak sok piszkos dolgot. És azt is be kell látni, hogy azért jönnek ide, mert itt olcsóbb a munkaerő, de ez önmagában még nem ördögtől való. (Ha valahol olcsóbban megkapod ugyanazt, Te is ott veszed, nem?)

"A felvett és elkótyavetyélt tonnányi hitelből a legmodernebb technológiával termelhetnénk mindent."

A "mindent" azért túlzás, de abban igazat adok, hogy az ország addotságait tekintve a mezőgazdaságra és a K+F-re kellene helyezni a hangsúlyt.

SnakeHB 2013.02.20. 08:19:09

@balage_81 reloaded:

Abszolút egyetértek.

Ezt az aspektust valóban nem veszi figyelembe a kormány.
A kommentedet olvasva pont beugrott egy 1-2 éves hvg cikk, ami pont arról szólt, hogy az angol banki statisztikákban és a lengyel pénzügyi mutatókban szignifikánsan jelen van és kimutatható a külföldi munkavállalóktól az otthon maradt rokonaiknak utalt összegek.
Ezen pénzek egy része kamatadó vagy ÁFA formájában pedig a költségvetést gazdagítja, a teljes összeg pedig gazdaságélénkítő hatású, ha megtakarítás, akkor is.

Pusztán egy elemzést kellene készíteni, hogy a belföldre kényszerítés adója magasabb -e, mint a várható hazautalt/itt elköltött pénzek pozitív hatása.

explanatus 2013.05.20. 10:34:47

Ez a hallgatói szerződés valami olyan, mint az autópálya matrica. Azért álljunk már meg egy pillanatra. A gazdaság szereplőinek alacsony hatékonysági szintje miatt, nem a gazdaság szereplőit kényszerítjük/ösztönözzük nagyobb teljesítményre, hanem a gazdaságba belépőket fosszuk meg attól a lehetőségtől, hogy a gazdaságot magasabb fordulatszámra állítsák. Mert hiába kell a jövő mérnökének taníttatása költségeinek egy nehezen vállalható részét magára vállalnia, ha a diploma megszerzése után ugyanabba az alacsony hatékonyságú gazdaságba lép be, ami miatt arra kényszerítették, hogy fizessen.

Itt nem arról van szó, hogy igazságos vagy csak gazságos-e az a dolog, hogy mindenki fizessen. Itt arról van szó, hogy ingyenes képzésben -azaz az én meg a te pénzeden- kiképzett gazdasági és politikai elitünknek olyan a tudásszintje, hogy ennyire futja. Ez meg nagyon kevés. No ezt a keveset nem úgy próbálja emelni, hogy megteremti annak feltételét, hogy a gazdaság teljesítőképessége növekedjen, hanem például olyan állvitákkal próbál altatni bennünket, hogy az IMF hitel vagy más hitel a számunkra üdvözítő megoldás. „Nagytudású” elitünkben fel se merül, hogy a saját szürkeállományunk fejlesztésével előbb-utóbb se az egyikre se a másikra nem legyen szükség. Mi meg itt egymásnak esünk és jobb esetben csak kioktatjuk egymást saját igazunkról, rosszabb esetben lehülyézzük a másikat.

Elitünk meg karba tett kézzel a hintaszékből nézi az egymás pofozását. Végtére is, ők elérték amit akartak, megint nem arról beszélünk, hogy ez az állapot az ő felelősségük és az ő hozzá nemértésük terméke.

Pézsma · http://pezsma.blog.hu 2013.05.20. 10:59:21

@explanatus: Teljesen egyetértek. Az alapvető probléma a hazai ösztönzők katasztrofálisan elszúrt rendszere. Ha nincsenek pozitív életpályák, motiváló és támogató környezet, hanem szinte csak és kizárólag kirovó, büntető, valamint korrupció felé terelő gazdasági-politikai környezet, akkor eredmény sem lesz. Leáll az innováció és tudástranszfer, és értékteremtés helyett mindenki a mellékutakon próbál szeszt csempészni. Ez a teljes balkanizáció felé vezet: technológiai élvonaltól való lemaradás, fekete és szürke gazdaság elsődlegessége, másodlagos, követő piaccá züllés.

Ha egy ilyen rosszul kalibrált rendszert úgy próbálnak fenntartani, hogy külső kényszerrel szorítják fenntartására az embereket, attól még egy jottányit sem fog javulni a helyzet, sőt, a hatékonyság tovább romlik, és a folyamat felgyorsul. A bezárkózó államok és rendszerek mind így jártak.

Az egész mögött a hatalmi kontroll kiterjesztésének, és az elcseszett rendszer mesterséges lélegeztetésének szándéka áll. Mivel ez még mindig könnyebb, mint érdemben foglalkozni a problémákkal.

bonzoltan 2013.06.10. 13:26:19

A Pézsma előbb belinkelt a cikkében a hallgatói szerződés intézményét a röghöz kötés szóra cseréli, ez demagógia-szagú. Tehát visszatérve az eredeti kifejezéshez, a cikkben pontokba szedve leírtakkal ellentétben hallgatói szerződés
1, szerintem nem sérti a nevezett jogokat, csak kötelezettségeket tesz azok mellé,
2, nem korlátozza a szabad mozgást, viszont biztosítékot tesz a „kedvezményes kölcsön” fisszafizetési kötelezettsége mögé,
3, máshogy fogalmaznék: mielőtt (akár végleg) külföldre menne a diplomájával a hallgató, térüljön meg a magyar adófizetők felé a hallgató tudásába tett befektetése,
4, ebben a pontban a Pézsma a hallgatói szerződések mellett érvel...
5, nem kötelező a felsőoktatásban tandíj nélkül részt venni, csak akkor tandíjat kell fizetni, „sajnos” a rendszerváltás óta nincsen ingyenebéd,
6, az EU-s kifizetések is nemzeti befizetéseken alapulnak. Ha a kitelepültek hazautalásait (2,4mrd/2011-es év) akarjuk értékelni, meg kell nézni az országból kimenekített pénzeket is (242 milliárd dollár), ezen a téren Magyarország egy főre vetítve dobogós a világranglistán (talán éppen a HAHÁ-hoz hasonlóan gondolkodó magyar emberek miatt – bocs!)
7, a felsőoktatásnak nem a „nehezebb körülmények közé születettek”, hanem a szorgalmas és értelmes emberek lehetőséghez juttatása a célja. Az esélyegyenlőség épp a kommunizmusban volt túlhangsúlyozva, de az nem működött. A „nehezebb körülmények közé születetteknek” épp a hallgatói szerződés ad lehetőséget, fenntartható módon kedvezményes kölcsön formájában,
8, na itt a lényeg: az állampolgárok befizetett adójáról van szó! Éppen ezért nem csak a hozzáférés, de a felhasználás megtérülése is fontos, ez az én legfontosabb érvem éppen a hallgatói szerződések mellett!
9, Az, hogy adott esetben a hallgai szerződésben rá róttak teljesítésétől a hallgató el tud menekülni (pl. külföldre), nem jelenti azt, hogy nincs értelme magának a szerződésnek sem, sőt: éppen ezért biztosítékok is kellenek mögé. Egyébként a Pézsma logikájával a bűntető törvénykönyvnek sincs akkor értelme, mert el lehet menekülni az igazságszolgáltatástól?
10, valóban, pártfüggetlen a hallgatói szerződés bevezetésének szükségessége, és morális az alapja: a kölcsön visszafizetésének, talán az EU-tól sem idegen évezredes „hagyománya”.
+1, az „elhibázott gazdaságpolitika” mint a „spórolás” oka talán jól hangzik. Ugyanakkor örülök annak, hogy az ország újabb IMF-hitelfelvétel nélkül végre kikerült az EU túlzottdeficit-ejárása alól. A cikk rossz kormányzásról beszél, de ezeket elfelejti elismerni, és azt is, hogy 2008 óta egy nem kis világválságot élünk meg, ami még nem is múlt el. A Pézsmával ellentétben a fidesz indulatos szidalmazása helyett inkább maradnék a hallgatói szerződések kérdésénél. Azt hiszem, ez a botrány nem érdeke a kormánynak, hisz népszerűséget veszít vele. Mégis a hallgatói szerződés intézményének meg kell maradnia, mert végre a kölcsönös előnyök keresésének hozzáállásával ismerteti meg a diákságot is. Elengedése a kormány részéről a hűtlen kezelés tényállását merítené ki, amit a magam részéről, befizetőként nem szeretnék.
süti beállítások módosítása