HTML

Pézsma

Az átlag-magyarnak eddig csupán a különböző fokozatú diktatórikus hatalomgyakorlás verzióiba volt alkalma belekóstolni. Idehaza a demokráciáról nincs és tulajdonképpen sosem volt személyes tapasztalat. A kitűzendő cél éppen ezért nem a demokrácia-kísérlet feladása, hanem éppen ellenkezőleg: az elkezdése kell hogy legyen. Ha mailt küldenél: pezsmablog@gmail.com

Bejegyzések

Pézsma a Facebookon

Utolsó kommentek

  • Éhesló: www.hirado.hu/2017/07/27/hol-a-hatar-az-etikus-hekkeles-es-a-buncselekmeny-elkovetese-kozott/ (2017.08.28. 10:56) Vox populi
  • Éhesló: www.hirado.hu/2017/07/27/hol-a-hatar-az-etikus-hekkeles-es-a-buncselekmeny-elkovetese-kozott/ (2017.08.28. 10:49) Dunai hekk
  • Éhesló: update: a politika olyan mélyen belenyúlt ebbe a bűncselekmény halmazba, hogy a vége ez a szégyen lett. Egy a zindex és a hekker cooprodukciójában előadott bűncselekményhalmaz odakerülhetett a 2006... (2017.08.22. 12:42) Dunai hekk
  • Éhesló: update: a politika olyan mélyen belenyúlt ebbe a bűncselekmény halmazba, hogy a vége ez a szégyen lett. Egy a zindex és a hekker cooprodukciójában előadott bűncselekményhalmaz odakerülhetett a 2006... (2017.08.22. 12:16) Vox populi
  • Pézsma: index.hu/belfold/2017/08/21/a_bkk_visszakozott_mar_nem_gyanusitjak_az_etikus_hekkert/ (2017.08.21. 22:30) Vox populi
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • Éhesló: www.hirado.hu/2017/07/27/hol-a-hatar-az-etikus-hekkeles-es-a-buncselekmeny-elkovetese-kozott/ (2017.08.28. 10:56) Vox populi
  • Éhesló: www.hirado.hu/2017/07/27/hol-a-hatar-az-etikus-hekkeles-es-a-buncselekmeny-elkovetese-kozott/ (2017.08.28. 10:49) Dunai hekk
  • Pézsma: Uraim, el tetszenek passzolgatni a probléma mellett. Nem az a kérdés, hogy Oroszország és az USA v... (2015.01.02. 23:29) Szófia-expressz
  • Pézsma: @ern0: Igen, azt hiszem, ezzel most túl nagyot mertek álmodni :) (2014.12.11. 19:41) A hatalom-teszt
  • peterirrrr: Igazából én sokszor elgondolkoztam azon, hogy érdemes-e folytatni idehaza, vagy mondjuk meg lehetn... (2014.02.17. 12:59) Most menjek vagy maradjak?!

Címkék

Rokoni szálak

2013.05.13. 20:47 Chigavera

Orbán Viktor robbantott finneknél tett látogatásán: "Tény, nem pedig vélekedés kérdése, hogy a finn és a magyar nyelv rokonságban állnak – mondta finn látogatásán a magyar miniszterelnök."

sztalin.jpgBe kell vallanom, most azért én is megnyugodtam kicsit. Képzelem, a finneknek is mekkora kő esett le szívükről még ott a helyszínen.

Igen, végre kitehetjük a pontot, Orbán végre eldöntötte ezt a kérdést is. Azt mondjuk nem tudom, miért hagyta ilyen sokáig bizonytalanságban a nyelvészeket, de eddig biztos nem ért rá foglalkozni a témával. Most viszont, hogy a Felcsút feljutott az NB I-be, volt egy szabad vasárnapja, és végre dönthetett ebben is. Azért, hogy legyen egyeztetés, gondolom gyorsan körbetelefonálta a fontosabb embereket (pártigazgató, frakcióvezető, valamint Selmeczi és Szijjártó), és mivel még Lázár Jani se mondott mást, meg is volt a döntés. Csak a döglődő nyugaton húzzák-halasztják az ilyen ügyeket, a forradalom, gyors, határozott döntéseket követel, nem liberális szakmázást meg szájtépést. Igazmondó szájával kijelentette tehát, hogy a két nyelv rokonsága történelmi tény.

Nem is tom, Miniszterelnök úr, most hogy így közeledik a nyár, és remélhetően még több lesz a szabadideje, esetleg hallhatnánk a véleményét a húrelméletről is? És tessék mondani, a Higgs bozon az már tény? Mikor tetszik bejelenteni a CERN-ben, hogy mi az igazság ez ügyben? Valamit esetleg a hunokról is? Hogy akkor most hova tegyük Attilát meg a székelyek Csaba királyfit? Elég csak egy mozdulat, vagy bólintás, tényleg!

Én egyébként most az Akadémia helyében sűrű pánikba esnék, mert érezhetően meg vannak számlálva a perceik. Elég egy gyors egyéni módosító, általános vita a büfében, és délutánra már meg is szavazták, hogy az MTA-t átszervezik a Miniszterelnökségi hivatal egy alosztályává. És hiába volt a nyalizás az utcanevekkel: az elnök Rogán Antal, helyettese Selmeczi Gabriella 9+3 évre, kész-pasz.

Nem tudom, szeretett vezérünknek van-e fogalma arról, hogy politikusként ki lépett fel utoljára döntőbíróként efféle tudományos, nyelvészeti kérdésekben? Bizony nem más, mint a hasonlóan széles tájékozottságú polihisztor, Joszif Visszarionovics Sztálin. Egy régóta húzódó, a romantikus marristák és történeti nyelvészek közötti vitát döntött el e lángelméjű férfiú, egyszerűen megírva egy cikkben az igazságot. Szerencsére a bajszos vezér épp úgy eltrafálta a tudományosan alátámaszthatóbb verziót, mint Viktorunk a finn-sumér örökrangadó esetén, és így legalább a történeti nyelvészek nem kötöttek ki a Gulágon (megtévedt lingvistákat ugyanúgy lágerbe zártak akkoriban, mint bárki mást). És persze ugyanolyan inkompetens, dilettáns tök volt a témához, mint a mi jobbhátvédünk.

Orbán tehát nagy elődök nyomába lép, amikor kompetenciáját új területekre terjeszti ki, és politikusként tudományos kérdésekről tesz nyilatkozatokat. Kezdő még, de nagy eredményeket várunk tőle!

orban_finn.png


Ha tetszett, kövesd a Pézsmát a Facebookon is!

 

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pezsma.blog.hu/api/trackback/id/tr225298987

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

toportyánzsóti 2013.05.13. 21:21:18

Aggasztó ez a komcsifattyú,világnemzetünkkel még világforradalmat is tervezhet!

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2013.05.14. 00:45:02

Már most Mellár Mihály "csak" egy matematikus, de Ő egyik legfőbb "közszolgánk", 2/3-os, vagy III/III-as? többségű bolseVikivel ellentétben máshol vélte megtalálni a nyelvrokonainkat.

www.mvsz.hu/mtf/mtf_11d.html

Chigavera · http://pezsma.blog.hu/ 2013.05.14. 01:07:48

Én azt mondom, cipész maradjon a kaptafánál, nyelvészeti ügyekben kinyilatkoztatnia nem miniszterelnököknek és népvezéreknek kell. Nem szerepel a munkaköri leírásukban.

nandras01 2013.05.14. 15:19:49

értem én az iróniát, és jogosnak is tartom, de azért nem árt leszögezni, hogy a finn- magyar nyelvrokonság valóban tudományos tény, amit csak önjelölt/zakkant/vagy önjelölt és zakkant szalajtottak vonnak kétségbe.
mindettől eltekintve, persze röhögnivaló orbán fontoskodása.
bár, ha felfigyelünk arra is, hogy mit sikerült neki a saját szájával kijelenteni a magyar tudományos akadémia 184. közgyűlésén, már semmin sem lepődhetünk meg:

"erdős pál zsenialitása legalább annyi világhírt hozott a magyar leleményességnek, mint puskás öcsi pazar góljai"

Chigavera · http://pezsma.blog.hu/ 2013.05.14. 15:39:08

@nandras01: Nem az elmélettel van gond, hanem hogy azt nem Orbánnak kell megvédenie. Már csak azért sem, mert éppen nemrégiben tüntették ki államilag Bakay Kornélt, aki éppen harcosan támadja a finnugor eredetet, és a barlangrajzokban ősmagyar rovásírást lát. Gondolom, az is tény és nem vélekedés. Mindenestre megért egy orbáni pacsit, hiszen etetni kell a széljobbot is (gondolom persze, ezzel kint nem büszkélkedett). 
Fontos szabály, hogy Orbán mindig az adott közönségnek hazudik, még amikor véletlenül igazat mond is.

No hát ezért nem szerencsés, ha politikus tudományos kérdésekben próbál megmondóemberkedni. Ez neki nem dolga, semmilyen formában, és szerencsésebb országokban eszükbe sem jut.

nandras01 2013.05.14. 15:46:54

@Chigavera: tökéletesen egyetértek, ezért is írtam, hogy "értem én az iróniát, és jogosnak is tartom"

MolnarErik · http://heraldika.blog.hu/ 2013.05.14. 21:51:08

A fiinek eléggé meghökkenhettek, hisz náluk ezt már nem is tanítják az iskolában :)
(A félreértések elkerülése végett, tom, h valójában továbbra is tanítják.)

linócsik 2013.05.14. 23:30:15

A kirgiz, a kazah nyelvekben sok szó ugyanazt jelenti, mint a magyarban. Kutya, balta, alma, atya, meg még több száz...Az ősi nemzeti viseletük nagyon hasonlít a magyaréhoz.A kirgiz szilaj pásztorok ma is jurtában laknak, kumiszt isznak...
Kőrösi Csoma Sándor sejthetett valamit, amikor elment arra kutakodni...

Első mohikán 2013.05.15. 01:13:05

És mit szól mindehhez a Szaniszló Feri? Vagy a finnek is a Szíriuszról jöttek?

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2013.05.15. 12:00:43

a szláv nyelvekben is rengeteg hasonló szó található, pl hétköznapok nevei egy az egyben; valamint legalább ugyanennyi hasonló szavunk van a sváb/bajor/osztrák némettel is.

hasonló szavak: ez önmagában semmi mást nem bizonyít, csak a magyar nyelv erős alkalmazkodási képességét új szavak használatba vételére. amúgy kíváncsian várom, milyen indok magyarázhatja a számnevek egyezőségét más finn nyelvekkel, valamint a kéz, vér, szív, íj, nyíl, hal szavak rendkívüli hasonlósága is biztos csak a véletlen műve.

fel kéne már ébredni a szíriuszi álomból, dns-ek ide vagy oda.

Chigavera · http://pezsma.blog.hu/ 2013.05.15. 15:41:42

@adamskij: Igy van, együttélésből, műveltségi kapcsolatokból stb. átvett szavaink majd minden nyelvből vannak, amelyekhez egyébként semmi közünk, kereskedők révén még ókínaiból is (pl. dzsindzse – gyöngy). A lépcsőházi sámánok általában éppen arról ismerszenek meg, hogy szóhasonlóságokra utaznak, amelyet a véletlen is bármikor generál. Az igazi bizonyíték mindig a nyelvi struktúrában van, az ugyanis közel sem olyan rugalmas, mint a szókincs, amely bármit képes felszívni. És ezek vizsgálatához persze nem elég néhány borgőzös aha élmény, hogy jé a puli szót ismerik az Amazonas mentén is, ergo mi vagyunk az ősnép :)

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2013.05.15. 15:52:49

@Chigavera: pontosan, bár nem írtam a nyelvi struktúrát (magát a nyelvtant) de erre gondoltam. példaként pedig Josef Budenzt hoznám, aki váltig be akarta bizonyítani a magyar nyelv török nyelvcsaládhoz tartozását és persze kénytelen volt belátni, hogy maga a nyelv másképp, más nyelvekhez hasonlóan működik (a lesajnált finnugor v uráli csoporthos hasonlatosan, ugyebár).

Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2013.05.21. 08:26:27

Én aszondom, nem kell szégyellenünk, hogy megtanítottuk a finneket beszélni! :)
süti beállítások módosítása